Az elektromos autózás egyre népszerűbb világszerte, már az európai autóeladások terén is gyakorlatilag csak ez a szegmens volt képes növekedésre az elmúlt évben. Ugyanakkor a költséges fejlesztések mellett az akkumulátorok gyártása is elég komoly problémákat jelenthet a közeli jövőben.
Mi kell az elektromos autózáshoz? Kell az elektromos motor, kell az elektromos autó töltő (másnéven Wallbox) és végül, de nem utolsósorban kell a nagy teljesítményű akkumulátor. Az akkumulátor gyártás jelenleg elsősorban a Távol keleten, Kínában történik, ami nagyon megnöveli az ágazat kitettségét a távolkeleti ország irányában. Egy Covid vírus miatti lezárás, vagy akadályok a nemzetközi szállításban, esetleg az ázsiai konjunktúra mind teljesen megakadályozhatja az ellátást.
Az európai autógyártók próbálnak előre menekülni és saját maguk gyártani az akkumulátorokat, de a helyzetet bonyolítja, hogy ezek a nagy teljesítményű akkumulátorok drága és ritka fémeket igényelnek, amelyek beszerzése szintén meglehetősen nehézkes. A nikkel, a kobalt és a lítium jelenleg Indonéziában, Argentínában és a Csendes-óceáni térségben bányászható, de az új bányaterületek giga beruházásokat igényelnek. Az iparág résztvevői ezeket a beruházásokat jelenleg nem tudják megfinanszírozni, így jelentős állami és EU forrásokat szeretnének igénybe venni.
Ezekkel az új beruházásokkal 2030-ra az EU nikkelszükségletének 20%-át, valamint a lítiumszükséglet 25%-át és kobaltszükségletének 12%-át fedezheti az EU, ami még mindig csak csepp a tengerben, de ha nem lép időben az öreg kontinens, a versenyben olyan óriási hátrányba kerülhet, amit a jövőben képtelenség lesz ledolgozni.
Az új beruházások ráadásul környezetvédelmi problémákat is felvetnek, bár ezek elsősorban a jelenlegi ázsiai termelésre vonatkoznak, amit az elektromos autók bírálói jogosan hangoztatnak. Előfordulhat, hogy bár a károsanyag kibocsátás nem Európában történik, a kvótát az európai keretből kell megoldani.